Trevliga Scenarion på Gothcon

Ursprunget till namnet Trevliga Scenarion syftade inte till webbserien som tar upp största delen av den här hemsidan. Den första tanken med denna hemsida var att det skulle bli en plats för mig att lägga upp och sprida de konventsäventyr jag börjat arrangera.

Hittills har jag hunnit arrangera två äventyr till Gothcon. Förra året tog jag en paus, men är nu tillbaka igen med Fem Bortslängda Själar. Jag vill så här i förhand inte berätta själva storyn i äventyret. Låt oss istället ta en titt på den information som getts om arrangemanget i Gothcons folder:

“Blod överallt. Underliga lukter de aldrig känt förr. Ett föremål i vardagsrummet de inte kan förklara. Både den gamle mannen och den underbara flickan, hon som ger dem mat, är fortfarande försvunna. Men värst av allt, en gnagande känsla av att det är något med dem själva som inte längre är som förr – något okattaktigt.”

De kanske är jägare och härskare, men de är inte äventyrare eller ens människor. I detta äventyr tar spelarna roller som huskatter i stort hus i den amerikanska ödemarken i ett mythos-inspirerat äventyr.


Precis som det står i foldertexten är det katter man spelar i äventyret, och jag föreställer mig att detta är vad som är den största skillnaden jämfört med andra äventyr som arrangeras på Gothcon. Men när jag började skriva äventyret var det inte alls de ovanliga karaktärerna som var fokus, utan snarare miljön.

I de tidigare äventyren jag skrivet (som finns för nerladdning här) låg fokus på karaktärers konflikter. Spelarna blev lämnade i ett spindelnät av spelledarkaraktärer med egna mål och ambitioner och som drev på storyn konstant om inte spelarna själva tog initiativet.

Ett äventyr skrivit på detta sätt är väldigt tacksamt att spelleda på konvent eftersom det är lätt att anpassa både tempot och spellängden, men till i år ville jag testa något annorlunda. Så, istället för att erbjuda spelarna ett starkt karaktärsgalleri att spela mot skulle det vara intressant att se om man kunde ge dem en stark miljö istället.

Jag började fundera på ett äventyr där spelarna var fast ute i vildmarken och spelet skulle handla om hur man överlevde kyla och hungersnöd. Konceptet gjorde mig dock inte riktigt nöjd och jag experimenterade genom att låta spelarna ta olika roller, varav en av rollerna var huskatter som övergetts i skogen av sina ägare.

Efter ett tag blev jag mer och mer förtjust i idén med huskatterna och kände mig säker på att genom att vidareutveckla den skulle jag kunna erbjuda en spelupplevelse. Tillslut övergav jag helt idén med att överleva i vildmarken och skrev om äventyret från grunden för att passa de nya karaktärerna spelarna skulle gestalta.

Jag har hunnit speltesta äventyret, håller på att renskriva speldokumenten och känner mig mycket nöjd med vad jag åstadkommit. Är det någon i Trevliga Scenarions läsarkrets som skall åka till Gothcon så anmäl er gärna till arrangemanget, och även om man tillhör en av dem som inte gör det är det helt okej att komma förbi bara för att säga hej.

Ett problem som alltid finns med att arrangera på Gothcon är spelledarbrist. Jag söker spelledare lite överallt och folk från läsarskaran är både välkomna och mycket uppskattade. Det är bara att ta kontakt med mig via hemsidemailen eller facebook så kan man få äventyret skickat till sig när det är renskrivet och klart. Bor man i Göteborgsområdet kan det även gå att ordna ett extrainsatt speltest av äventyret, vilket jag anser är ett bättre (och roligare) sätt att ta till sig ett äventyr som man själv skall spelleda än att bara läsa om det.

This entry was posted in Nyheter and tagged . Bookmark the permalink.