Call of Cthulhu – våg 2

Det har gått aningen över ett år sedan Eloso skickade ut sin första våg av böcker till rollspelet Call of Cthulhu Sverige. Om man var med och backade kickstartern så har man blivit matad med pdf:r under tidens gång, men det är inte förrän nu vi kunnat samla allt för tryck.

Låt oss kolla på vilka produkter som anlänt, och hur jag varit inblandad i dem.

 

Den svarta sviten

Detta är en äventyrssamling på tre äventyr (som jag pratade om här i början av året). Två av äventyren – Svart som sot (omarbetat för svenska marknaden av Björn Flintberg) och Obygdens tempel (skrivet av Petter Nallo) – har jag agerat redaktör för. Jag blandades in rätt sent i processen och var därför inte med och beslutade om vilken form eller innehåll äventyren skulle ha. Såg mest över språket, fixade handouts och ordnade tråkiga administrativa bitar.

Men parallellt med detta hade jag också ett eget äventyr som hamnat på mitt skrivbord: Bjurlidsdjupet.

Det var tänkt att köras som konventsäventyr uppe till Nordsken, så jag satte mig och skrev en dungeon crawl som utspelade sig en gruva utanför Skellefteå för att förankra äventyret lokalt.

Det var tyvärr inte förrän efter jag redan var färdig med mitt första utkast som jag tittade på de två andra äventyren och såg att de också handlade om gruvor och underjordiska gångar.

Först blev jag olycklig över att äventyren hade så likartade teman, men turligt nog skilde de sig åtminstone mycket i sina strukturer.

Från början var det tänkt att äventyren skulle släppas som tre separata häften, men jag tog då beslutet att slå ihop dem och helt enkelt bygga vidare på temat. Namnet kom från att det är mörkt nere i gruvor (har jag hört), och att vi redan hade ett häfte vid namn Den gula filmen.

Detta bäddar för att vi kan döpa mer produkter på det sättet … fast jag får se hur vi gör eftersom det redan finns en känd svensk rollspelskampanj vid namn Den grå dödenHade i och för sig varit rätt coolt att döpa ett äventyr till Den grå stölden. 😉

(Bonushemlis: Även denna gång är det jag som gjort en av handoutsen. I vanliga fall är det konstnärerna Markus Grönqvist och Peter Svärd som ordnat dem åt oss, men som så ofta sker så upptäcktes en sak som behövde ändras i sista stund. Det brända pappret till äventyret Svart som sot såg dagens ljus i mitt kök.)

Den svarta sviten släpptes nyligen och går att köpa i Eloso förlags webshop.

 

Ingemar Fredmans epistlar

I kickstartern utlovades det en samling på tre äventyr baserade på Anders Fagers Svenska kulter, fast problemet var att det beslutades innan man landat i att det svenska Call of Cthulhu enbart skulle utspela sig på 1920-talet.

Boken Svenska kulter är starkt förankrad i diskbänkrealistisk nutid. Det är det som urskiljer Fager från Lovecraft: istället för att handla om mossiga akademiker så består karaktärerna i Svenska kulter av festande tonårstjejer, futtiga gangsterkids och feta snuskgubbar.

Det första steget var att titta på Fagers kanon och hitta de få befintliga beröringspunkterna till 1920-talet. Fager föreslog själv att man skulle ta avstamp kring svartkonstnären Holger Bertholtz, som var viktig under den perioden, så jag satte mig och arbetade fram ett tidigt utkast på det äventyr som skulle bli Bertholtz kanaljer.

Under tiden tittade Björn Flintberg på novellen Fröken Witts stora konstverk och skrev utkastet till äventyret Wittnesbörd. Där är kopplingen mer tematisk än i Bertholtz kanaljer, eftersom det inte handlar om samma personer. Däremot får vi möta föregångarna till Carcosastiftelsen i Wittnesbörd.

Björn skrev ett skelett till äventyret, sedan gick jag med bägge utkasten till Fager och så jobbade vi vidare därifrån. Så vi tre står som gemensamma författare till båda äventyren.

Det var från början tänkt att det skulle bli ett tredje äventyr – I frillornas fotspår –  men jag tog beslutet att backa på den punkten. Det främsta skälet var att hela projektet var så försenat, så skulle vi arbeta på ett äventyr till skulle det läggas till åtminstone en månad eller två innan vi kunde skicka iväg produkterna.

Men en praktisk orsak var också att boken började bli för lång. Fager hade skrivit flera noveller som utspelade sig under perioden, och nytt litterärt material kändes högprioriterat att få med. Så novellerna fick ta det tredje äventyrets plats.

Det bästa med att vara redaktör för produkter var att jag fick önska en novell om ett av mina favoritmonster, vilket blev novellen Sinnesvillor.

Ingemar Fredmans epistlar släpps i november.

 

Aldrig mera frid

Detta är en samling med korta miniäventyr designade att se ut som gamla dagstidningar. 

Miniäventyr syftar till äventyr där informationen är komprimerad. Om vi säger att ett “vanligt” äventyr kanske är runt tjugo sidor så är ett miniäventyr snarare två till fyra. De får sitt existensberättigande av att spelledare har olika behov i hur de tar till sig information.

Vissa vill ha hyllmeter av bakgrundsfakta, relationskartor och flödesscheman för att ge dem en säker grund att stå på. Andra blir istället stressade av en för stor mängd data. Den är i vägen och går ändå inte att memorera. Allt de vill ha är en cool idé, några platsbeskrivningar och ett persongalleri – resten improviserar man. Det är ju improvisationen i sig själv som är det roligaste med rollspel. Memorera saker kan man göra på jobbet eller i skolan.

Aldrig mera frid är för den senare gruppen spelledare som inte är lika lockade av våra mastodontkampanjer som En seans i Stockholm eller Tjurmannen från Kungsskär.

Miniäventyren, eller “pamfletterna” som vi brukar kalla dem, är 11 till antalet. De flesta är skrivna av Alexander Fahlander, Björn Flintberg och Samuel Lowejko, men jag hoppade in och skrev en av dem själv: Studenternas försegling.

Pamfletterna hade på förhand bestämda teman, och det var en slump att Studenternas försegling hamnade i mitt knä. Som det var beskrivet skulle man spela lundastudenter, men jag hade nyligen skrivit ett äventyr med studenter i huvudrollen: Hemligheten på Hvitfeldtska. Jag gick och frågade min fru om råd, och hon föreslog att man istället skulle spela studenternas föräldrar.

Det är detta reglage jag mest gillar att vrida på i scenariodesign: rollpersonernas identitet. I viss mån är alla äventyr likadana, men man kan variera den simplaste dungeon crawlen genom att fråga sig vad som händer om man istället för vanliga hjältar spelar orcher. Eller vanliga bönder. Eller varför inte döttrar till berömda äventyrare?

Aldrig mera frid släpps i november.

 

Nattläger

Den sista textprodukten att berätta om är äventyret Nattläger. Istället för att vara en samling, som de andra texterna, är det ett separat äventyrshäfte (såsom Den gula filmen). Det är baserat på ett äventyr vid namn Getting away from it all, skrivet av Mike Mason (en av hjärnorna bakom nuvarande utgåvan av amerikanska Call of Cthulhu).

Min första förberedelse var att googla efter originaläventyret och se var det var publicerat, men till min förvåning kunde jag inte hitta det. Det visade sig nämligen att det inte var ett fullblodsäventyr, utan istället en samling anteckningar och stödord – de man använder för eget bruk när man spelleder. Det blev alltså inte ett översättningsarbete, som jag först trott, utan en fråga om hur texten bäst skulle presenteras.

En utmaning var även hur jag skulle få äventyret att kännas som en upplevelse som passade just för Call of Cthulhu Sverige. Originalet utspelade sig i nutid och handlade om campare som åkte till Sherwoodskogen med sina hundar. 

Camping var turligt nog redan ett koncept på 20-talet, så det var ingen fara att tidsförflytta äventyret. Sedan funderade jag länge på om man skulle adaptera det till en svensk skog. Nu var i och för sig inte Robin Hood en viktig aspekt i äventyret, men ett tag lutade jag åt att istället knyta in Lasse-Maja på något sätt. Om vi bortser från att namnet numera är starkt förknippad till en bokserie för barn så är han en spännande historisk karaktär.

Men man skall inte gå över ån efter vatten – det svenska hade redan en stark koppling i äventyret. En vikingagrav agerar som en av de viktigaste skådeplatserna i scenariot, så jag ordnade det så att rollpersonerna helt enkelt rest från Sverige för att besöka den.

Så äventyret är ändå rätt likt Masons original, även om jag kallar det en “adaption” istället för översättning. Jag har dock lagt till en rolig detalj som jag är stolt över.

[Spoilervarning för de som själva vill uppleva äventyret]

Det förekommer en trolldomsbok till för att kasta besvärjelsen Fördriva Shub-Niggurath. Den påstår sig handla om naturmagi, så jag la till att man även kan kasta Grön Förruttnelse med hjälp av boken, men jag döpte om besvärjelsen till “Bli Ett Med Naturen”.

Precis som jag hoppats kastade en av rollpersonerna besvärjelsen på sig själv under speltestet.

[/slut på spoiler]

Nattläger kommer släppas i samband med nästa Gothcon.

 

Övriga produkter

Som sagt är det mest textpartierna jag är inblandad i, men vi kan ändå göra en kort genomgång av de andra produkterna som släpps:

  • En almanacka för året 1926
  • Tärningar
  • Kortlek
  • Pins
  • Art prints
  • Statyett

Dessa var specialgodsaker som låstes upp till kickstarterbackarna och kommer därför inte, utöver kortleken, att säljas i butik. Det har dock blivit några enstaka artiklar över, och de kommer vi att sälja av på mässor. 

Vi har även tryckt en spelledarskärm, vilken även den går att köpa i Elosos webshop.

Framtiden

Den mesta av min tid går nu åt att färdigställa Skymningens fasor-projektet, den kommande vågen till Chock: Åter från graven. Det är tyvärr försenat, vilket först beror på att det tog längre tid än vi trodde att avsluta Call of Cthulhu Sverige. Men Eloso hade även en sådan tur så att de fick licens på att göra brädspel av Mio min Mio, och när man får licens på en av de största kulturella varumärkena i Sverige så får man helt enkelt släppa allt och ta lyran.

Det är lite som när Eloso av en slump fick licens på ett av världens största rollspelsvarumärken. Luck är en viktig stat på sitt karaktärsformulär.

Men det finns fortfarande lite kvar att ordna med Call of Cthulhu Sverige. Utöver några digitala produkter är det främst startboxen kvar. Den kommer inkludera tre äventyr, inklusive mitt egetskrivna Hemligheten på Hvitfeldtska. Är man nyfiken på det kan man lyssna på en Svartvikens rollspelspodd, där jag har gästat och spelat äventyret.

Jag har inte riktigt något datum när startboxen kommer, det beror lite på när Skymningens fasor börjar lätta. Som sagt – närmast Chock!

 

This entry was posted in Nyheter and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.