Historia är skolans viktigaste ämne. Det är rent av viktigare än grundämnena Svenska, Matte & Engelska, och enda orsaker till att vi behöver Svenska är för att det är nödvändigt för att läsa Historia.
Det här är vad jag brukar säga på skämt till mina lärarbekanta för att provocera dem… fast det är inte helt osant. Jag tror att världen hade varit en mycket bättre plats – och folk varit mer trygga i sig själva och inte tagit ut sina aggressioner på dem som var svagare – om man kunde se på sin omvärld med historiska glasögon.
Jag har börjat en bloggserie där jag går igenom olika böcker om hur man blir en bättre spelledare, men ville även inkludera böcker som tar upp rollspelens historia. Att recensera en handbok är lätt – jag säger helt enkelt hur användbar den är. En historiebok är inte riktigt ”användbar” på samma sätt, så jag får formulera dess värde på ett annat sätt: borde man läsa Finna Dolda Ting?
Finna Dolda Ting, skriven av Anna-Karin & Daniel Linder Krauklis, går igenom rollspelshistoria. Den börjar med rollspelens födelse i USA och Dungeons & Dragons men snabbt flyttar fokus till Sveriges egna rollspelshistoria som började med Drakar och Demoner men som snabbt expanderade i en flora av olika titlar
Det jag gillar mest med det här partiet av boken är att det inte bara är en historia om de olika företagen som gav sig in i branschen och deras produkter, vilket hade kunnat förvandlas till en trist lista med datum. Boken väver även smidigt in gemene mans perspektiv och upplevelser. Genom flera inblickar i olika personers första möten med rollspel får vi en tydlig bild vad rollspel betydde för många, hur rollspelen på olika sätt letade sig in i folkhemmet och hur målgruppen åldrades och förändrades
För den som redan är namnkunnig när det gäller rollspels-Sverige är det som ett parti bingo med folk man känner igen när de pratar sig varma om vad rollspel. Till och med min evige rival Patrik Centerwall har blivit citerad, vilken var en glad överraskning för mig första gången jag läste boken.
Om det finns några brister i boken så är det i mina ögon de två kapitlen som tar upp Lajv och Friform. Lajv har ju egentligen inte så mycket med bordsrollspel att göra längre – vilket boken i och för sig är tydlig med – och kapitlet kändes inte relevant för helheten. Egentligen är Lajv ett ämne som skulle behöva en egen bok, vilket gav kapitlet en tråkig dubbelroll av att både vara för långt (för att inte slösa på läsarens tid) och för kort (för att ge ämnet den kärlek det förtjänar)
Friform-kapitlet har samma problem… men det lyckades även få mig negativt inställd till friform-rörelsen
Jag skall på en gång vara ärlig med att jag inte är en stor friform-spelare utan istället tycker om regler och struktur, och jag håller även med om att reglerna i rollspelens begynnelse oftast var skräp. Men intrycket jag fick när jag läste kapitlet var att friforms-spelarna använde sitt ogillande av den tidens regel-paradigmer som ursäkt för att klanka ner på andras spelglädje (”ni har kul på fel sätt”) och aktivt saboterade andras konventsupplevelser. När jag ser på de fantastiska friformsspel som finns idag – såsom Fiasco och Ten Candles – så ser jag ingen punkt på resan från dåtidens oändliga tabeller till nu som ursäktar ett sådant beteende
Jag tror inte bokens mål var att ge mig en så negativ syn av fenomenet, vilket gör mina nya fördomar extra olyckliga.
Men för att komma tillbaka till min viktiga fråga i början – är detta en bok du borde läsa?
Boken tar upp den enorma svackan och moralpaniken rollspel hamnade i efter sin första guldålder, och belyser hur vi är i en ny guldålder idag. Och eftersom vi ofrånkomligen kommer hamna i nya svackor – eller motsvarande omskakande historieskiftningar – så kan det ge en större trygghet och förståelse för sin omvärld om man kan sätta in sin rollspelshistoria i en större kontext
Så för att svara på frågan… ja! Läs den om du är intresserad av rollspel. Och bli sen mer intresserad av vanlig historia också, till exempel genom att lyssna på Hardcore History. I alla fall tills det finns fler böcker om svensk rollspelhistoria att välja mellan och vi kan jämföra dem med varandra och på så sätt utröna vilken som är bäst.