Litteratur för spelledare

Jag tänker mycket på rollspel, och läser mycket om rollspel, vilket leder till att jag även behöver skriva av mig om böcker som tar upp rollspel och spelledandets ädla konst.

  • Complete Kobold Game to Game Design
    Jag har läst en del böcker om hur man blir en bättre spelledare. Men efter att jag började på Eloso har jag varit på jakt efter böcker om hur man skapar äventyr. Inte hur man organiserar sina anteckningar eller framför sina äventyr, utan hur man producerar äventyr som ska köpas och läsas av andra än… Läs mer: Complete Kobold Game to Game Design
  • How to be a GURPS GM
    Jag har tidigare skrivit att det var rollspelet GURPS – Generic Universel RolePlaying System – som fick mig att fatta rollspel. Som barn plöjde jag igenom mina föräldrars rollspelssamlingar, men allt var så krångligt och läsarovänligt att jag inte kunde ta mig in i hobbyn. Jag förstod det inte då, men få gamla rollspel var… Läs mer: How to be a GURPS GM
  • Stealing Cthulhu
    Om man arbetar med Call of Cthulhu, eller något relaterat till Lovecraft, finns det en paradox man behöver ta ställning till: Genren har mycket frihet, men samtidigt många snäva ramar. Tematiken har tydliga parametrar. I det lovecraftianska har det övernaturliga och magiska lämnat plats för det kosmologiska och vetenskapliga. Trots att Necronomicon beskrivs som en… Läs mer: Stealing Cthulhu
  • Hamlet’s Hit Points
    Att för utomstående förklara vad rollspel är för något är en av de värsta sakerna jag vet. Det blir alltid något vagt filosofiskt som låter mycket krångligare än vad det är.  Orsaken till detta är att rollspel är en hybridkonstform med varsitt ben tydligt planterat i historieberättande och spelmekanik. Vissa rollspelare lutar lite mer åt… Läs mer: Hamlet’s Hit Points
  • Of Dice and Men
    I min serie bloggposter om rollspelsböcker har jag tidigare läst Finna Dolda Ting som diskuterar den svenska rollspelshistorien, och nu har vi kommit till den punkt på vår resa där vi skall ta ett steg bakåt hela vägen till USA och rollspelshistoriens begynnelse i Of Dice and Men. Eller ja … Dungeons & Dragons begynnelse, snarare.… Läs mer: Of Dice and Men
  • Play Unsafe
    Efter att jag började recensera böcker för spelledare så har jag fått flera rekommendationer på Play Unsafe, boken som lär en den ädla konsten att improvisera. Boken sägs ha revolutionerat hur många förhåller sig till hobbyn, och har en säker plats i mångas spelledarkanon. Min reaktion efter att ha läst den? Jag hade nog för… Läs mer: Play Unsafe
  • Game Angry
    Skall jag vara kortfattad så är ’Game Angry : How to RPG the Angry Way’ den bästa bok med tips till spelledare jag någonsin har läst. Den vänder sig till totala nybörjare – med intentionen att man skall läsa den här boken innan man ens testar att spelleda första gången – och växlar sedan fort… Läs mer: Game Angry
  • Odyssey : The Complete Game Master’s Guide to Campaign Management
    Är det något jag med frustration insett på äldre dagar så är det att det mesta av spelledarens arbete inte sker vid själva spelbordet. Ens förmåga att designa bra dungeons eller improvisera ihop fascinerande karaktärsporträtt kommer aldrig till användning ifall du inte kan navigera folks livspussel tillräckligt bra för att sätta fungerande scheman. Odyssey handlar… Läs mer: Odyssey : The Complete Game Master’s Guide to Campaign Management
  • Finna Dolda Ting
    Historia är skolans viktigaste ämne. Det är rent av viktigare än grundämnena Svenska, Matte & Engelska, och enda orsaker till att vi behöver Svenska är för att det är nödvändigt för att läsa Historia. Det här är vad jag brukar säga på skämt till mina lärarbekanta för att provocera dem… fast det är inte helt… Läs mer: Finna Dolda Ting
  • Robin’s Laws of Good Game Mastering
    När jag blundar för min inre syn och föreställer mig urboken för hur man blir en bra spelledare så är det Robin’s Laws of Good Game Mastering (2002) som jag ser framför mig. Den är utgiven av Steve Jackson Games (kända för att stå bakom GURPS), men är en systemneutral handbok som vänder sig till… Läs mer: Robin’s Laws of Good Game Mastering
  • GM Word of the Week
    Jag älskar etymologi, läran om var ord kommer ifrån. Ett klassiskt exempel är att engelskans ’window’ kommer från vikingarnas ’vindöga’, medan vi svenskar fick nöja oss med tråkiga ’fönster’ från tönt-latinets ’fenestra’. Jag älskar rollspel, läran om att samla sina vänner och berätta fantastiska historier. Det är min främsta fritidshobby, alla kategorier, och jag gjorde… Läs mer: GM Word of the Week
  • Never Unprepared
    Är det något jag verkligen älskar så är det att läsa böcker om konstnärliga processer. Jag har många olika favoriter, men idag hade jag istället tänkt att prata om något mera specifikt. Never Unprepared är en bok som enbart tar upp förarbetet som spelledare har för sina rollspelssessioner. Att vara spelledare är kul, egentligen mer… Läs mer: Never Unprepared
☜ Tillbaka